lørdag den 26. marts 2016

Når man pludselig får ny viden.. Keratosis Pilaris.

Ja selv i en alder af 23 år kan man lære nye ting om ting man har haft hele livet.

Min højre overarm dagen efter 1 behandling.
Siden jeg blev født (i hvert fald ud fra hvad jeg har fået afvide) har jeg haft små knopper på arme og ben, og en form for rød eksem på kinderne. Jeg har altid været træt af det og i mine teenages år gav det selvtillids problemer for mig. Desværre har min familie altid holdt fast i at det var talgknopper og flere i familien havde det, og det var der ikke rigtig noget at gøre ved andet end at skrubbe sine arme og ben med en koral svamp. (Til stor smerte for mig i hvert fald som i forvejen har en meget lav smertetærskel) Kun til min store ærgelse at mine arme blev hævede og kløende, og knopperne blev mere røde og fremstående. Jeg lærte med tiden at leve med dem, for alt jeg havde prøvet hjalp ikke en dyt!

Jeg har stadig  haft dage hvor de virkelig har påvirket mig, det at have korte ærmer eller ærmeløse kjoler på har ikke lagt i høj prioritet for det er ubehageligt at vide folk kunne se de forbandede knopper.. Havde egentlig fået lagt det på afstand lige da jeg blev 18.. Men det skød selvfølgelig op til overfladen igen efter jeg fik Lilly ind i mit liv, fordi hun ikke forstod hvad det var jeg havde på armene og spurgte ind til det, og til tider stadig gør, fordi hun jo ikke selv har det.

For 2 dage siden sad jeg så og søgte efter nye muligheder for at fjerne de her forfærdelige knopper så jeg kunne nyde at komme ud med bare arme og ben.

Og her gjorde jeg dog en utrolig opdagelse, og det var ved et tilfælde jeg faldt over det.. For talgknopper er åbenbart slet ikke hvad jeg har, for de skulle nemlig ikke reagere som mine arme har gjort, og fandt ud af at det jeg har simpelthen er en hudsygdom som 50% af befolkningen lider af - har godt nok aldrig mødt nogen med det, men de må jo være derude?

Sygdommen hedder Keratosis Pilaris på engelsk omtalt som Chiken Skin, på dansk omtales det bare som grim hud, ja det lyder ikke særlig indbydende, og ingen undren at folk gemmer det lidt væk...

Desværre er denne sygdom for det første arvelig.. Tak hvem end i mit slægts træ der har givet det videre? Men derudover er det også uheldbredelig.. Jeps nu med to sygdomme som aldrig forsvinder, MEN i det mindste på samme måde som min PCOS kan man få symptomerne til at gå i dvale så knopperne ikke er synlige! Det er i det mindste et plus :)

Efter et par timer på nettet kom jeg frem til at det som havde virket for de fleste var at droppe de mange dyre creamer som man fik på recept og i stedet gik ned i sin lokale daglig vare butik og fik sig noget så basalt som kokosolie.

Jeg havde heldigvis kokosolie ude i skabet, og nu vil jeg give det en chance! Billedet af min arm kom jeg desværre først i tanke om var en god ide at tage dagen efter første behandling, men skulle jo have et billede så jeg kan ende med at se forskel i tidens løb :)

I dag skal jeg have 3 behandling, den røde farve aftager lige så stille, knopperne ses stadig, men på den øverste del af underarmene er de blevet mere flade og mindre synlige, om det skyldes at den røde farve har aftaget ved jeg ikke, men de føles heller ikke så stikkende som de har gjort hidtil, der er stadig ikke rigtig nogen fysisk ændring på skulderne.

Glæder mig til at forsætte mit lille projekt, selvom jeg skal have fundet ud af at håndtere kokosolien lidt bedre så jeg ikke sidder helt olieret i flere timer?

Har du tips til hvordan jeg gør det så vil jeg blive henrykt :p


Tak fordi du læste med forsat god lørdag derude! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...